Leerproces

Tijdens de sessies worden er zaken geanalyseerd en op een rij gezet.

Door na het gesprek aantekeningen of een (reflectie)verslag te maken ziet de cliënt beter wat belangrijk is en kan daardoor een rode draad ontdekken in het proces.

In het Reflectieverslag staat men stil bij:

  • wat er allemaal aan de orde is geweest;
  • wat de cliënt in het bijzonder is bijgebleven, wat men heeft aangesproken;
  • of de cliënt het ook anders kan/wil bekijken en hoe dan;
  • welke conclusies de cliënt aan e.e.a. verbindt;
  • wat de cliënt er in de praktijk mee wil doen en hoe dit aan te pakken;
  • welke leerdoelen de cliënt zichzelf hierin stelt;
  • welke vragen de cliënt nog heeft.

Op deze wijze

  • houdt de cliënt de ervaringen die hij/zij opdoet voor zichzelf vast;
  • worden deze minder vrijblijvend, en verbindt de cliënt er consequenties aan;
  • geeft de cliënt feedback aan de coach en kan de cliënt er weer op inhaken.

Daarnaast maken we regelmatig gebruik van de Zelfanalyse of Levenslijn.

De Levenslijn of Zelfanalyse wordt onderverdeeld in leeftijdsvakken van 7 jaar

(0-7 jr / 7-14 jr / 14-21 jr / 21-28 jr / 28 – 35 jr etc)

In deze tijdsvakken wordt door de cliënt het volgende beschreven:

positieve ervaringen:

  • welke momenten kijkt men met warmte en tevredenheid op terug (schoolresultaat, sportprestaties, ontwerpen, schrijven, doen, initiëren)
  • wat heeft men ervan geleerd
  • welke leerervaringen hebben met elkaar te maken (wat is de rode draad door het geheel)

negatieve ervaring:

  • welke factoren hadden een belemmerende werking op het eigen functioneren
  • welke momenten hebben een bepalende plaats in het leven gehad of gekregen
  • welke mensen hebben veel invloed op jou (gehad)